You are here!!


Triks som lar deg tilberede måltider på bare 10 minutter

Det er bare å innse det: Noen ganger er uken din full av møter og lange dager på kontoret, slik at du ikke har tid til å lage tidskrevende måltider. Heldigvis finnes det triks som lar deg tilberede måltider på bare 10 minutter, noe som er perfekt i en hektisk hverdag. Det betyr ikke at du må forsake smak eller kvalitet. Det går an å lage både næringsrik og velsmakende mat kjapt og effektivt.

SKAFF DEG TIDSBESPARENDE KJØKKENUTSTYR

Hvis du skaffer deg tidsbesparende kjøkkenutstyr, kan det hjelpe deg med å tilberede næringsrike og velsmakende måltider på kort tid. Disse inkluderer håndholdte redskaper som juliennejern, som lar deg rive velsmakende «nudler» fulle av næring fra squash, gulrøtter og andre grønnsaker; en god kjøkkenmaskin og blender som skiver opp, river, hakker og moser ingredienser på et blunk; og et par teflonpanner av høy kvalitet som gjør det enkelt å vaske opp. Noen gode kniver og en knivsliper er nødvendig hvis du vil spare tid og lage mat som en proff.

BRUK UBEHANDLEDE RÅVARER

Et sunt kosthold inneholder store mengder av rå og ubehandlet frukt og grønnsaker. Oppskrifter med kun ubehandlede råvarer er populære for tiden. Et eksempel er «supersalater». Prøv å lage en salat med alle de grønnsakene, fruktene, nøttene og frøene du ønsker. Til salaten kan du servere en dressing med yoghurt og urter. Kalde supper som Gazpacho er et annet eksempel (som lages kjapt i en kjøkkenmaskin eller blender). Eller hva med en tapastallerken med hakkede grønnsaker, hummus og magert kyllingbryst, eller kanskje en gresk salat med agurk, rødløk, tomater, fetaost og oregano?

MATRETTER SOM TILBEREDES PÅ 10 MINUTTER

Det finnes mange matretter som kan lages på 10 minutter eller mindre. Prøv å steke fersk laksefilet sammen med asparges og sesamolje pakket i aluminiumsfolie i ovnen. Stek brokkolibuketter, hele sukkererter og kål raskt i en wok, ha i litt magert kyllingkjøtt eller tofu og soyasaus. En enkel omelett med sopp, litt revet parmesanost og fersk persille er et annet kjapt og velsmakende alternativ. Server sammen med salat.

FRYS MATEN PÅ FORHÅND

Når du ikke har det fullt så travelt, kan du lage store mengder av en matrett og fryse den ned i tette plastbeholdere. Lasagne, bønne- og grønnsakssuppe, fiskekaker og kyllingenchilada egner seg godt til frysing. I travle uker kan du så nyte disse næringsrike måltider på 1-2-3. Du bør fryse maten før det har gått en uke, for å bevare maksimalt med smak og vitaminer.

BENYTT DIN PLANLEGGINGSEVNE

Benytt din planleggingsevne i matlagingen. Hvis du gjør det til et mål å tilbringe mer tid sammen med familien og mindre tid på kjøkkenet, så vil du være ekstra motivert til å innføre kjøkkenrutiner som sparer tid.

TENK PÅ MATLAGING SOM MEDITASJON

Selv om du lager mat på kun 10 minutter, så kan matlaging være en fantastisk mulighet til å slappe av og lade opp batteriene etter en lang dag. Tenk på matlaging som en form for meditasjon, fra grønnsakskutting til smaksetting, og gjør det til et mål å oppnå et mer balansert liv.

Har du noen egne triks som lar deg tilberede mat på kun 10 minutter? Del idéene dine med oss.

KANSKJE DU OGSÅ LIKER