You are here!!


Slik kan yoga hjelpe deg med å finne indre balanse

I en travel hverdag der man sjonglerer med karriere, familie og et sosialt liv, virker kanskje yoga som unødvendig, bortkastet tid eller altfor «New Age». Det er også lett å bli skeptisk til yoga når det krever at man beveger seg fra én tilsynelatende umulig stilling til en annen, som en sirkusartist.

Yoga er derimot ingen turnøvelse eller sirkusforestilling. Det er en gammel disiplin fra India som trener opp både kropp og sinn. Fordelene ved yoga har vært kjent i årtier: en veltrimmet kropp, forbedret fleksibilitet og sterkere muskler. Fordelene er mange uavhengig av om du er tilhenger av den energiske yogaformen Ashtanga eller foretrekker den mer rolige Hatha.

Yoga handler også om å skape en forbindelse mellom kropp og sinn, og er dessuten en fredelig avslappingsmetode. Når greide du sist å klarne tankene?

Det er spesielt beroligende å sitte i lotusstilling med beina i kryss og rolig konsentrere seg om sitt eget åndedrett, inn og ut. Selv mer energiske yogastillinger vil hjelpe deg med å kjenne tilstedeværelse og fokus. Dynamiske bevegelsessekvenser skaper også denne følelsen av forbindelse og harmoni.

«Jeg oppfordrer alltid folk til å utforske kroppene sine, til å folde knærne, frigjøre armene, bevege hoftene fra venstre til høyre. Å fokusere på opplevelsene, gjør det mulig å tilegne seg stillingene», forklarer Hermine Prunier, en yogainstruktør som bor i Paris.

Poenget er å ikke presse seg selv unødig, men å fullføre hver bevegelse med så mye tilstedeværelse som mulig. Stillingen kalt Shavasana, der du ligger på ryggen med helt avslappet kropp og et klart sinn, kan til og med hjelpe deg med søvnen. Ved å aktivere produksjonen av GABA (hemmende nevrotransmitter), kan denne disiplinen hjelpe til med å redusere stress og søvnløshet. Ved å stresse ned, både fysisk og psykisk, vil det bli lettere å glede seg over livets små øyeblikk, spesielt dem du deler med dine nære og kjære.

KANSKJE DU OGSÅ LIKER