You are here!!


Lær deg selvmassasje

I en travel hverdag er det lett å glemme å stresse ned og fokusere på kropp og sjel. Ved å lære deg selvmassasje, kan du bruke litt tid på deg selv i løpet av dagen, noe som hjelper deg med å bli fokusert, avslappet og opplagt.

Massasje hjelper både muskler og hjerne. En kjapp selvmassasje kan umiddelbart lindre og løse opp såre muskler. En annen fordel ved massasje angår det mentale: Kunsten å fokusere fullt og helt på kroppen, lar hjernen stresse ned. Her er noen massasjeteknikker som du kan gjøre selv – hjemme og på jobben.

Tennisballteknikken

Ta diskré av deg skoene under pulten din, og plasser en tennisball under fotens bue. Beveg ballen rundt under foten, og legg på trykk for å gi deg selv en god massasje. Denne teknikken anbefales spesielt for dem som elsker høye hæler!

Nyttig håndmassasje

Du bruker hendene hele tiden på jobb, så gi dem en liten belønning ved å bruke en fuktighetskrem. Dette vil ikke bare virke avslappende, det vil også gi deg silkemyke hender. Bruk tommelen for å kna håndflaten på den motsatte hånda, kna deretter oppover hver finger og fullfør massasjen ved å klype lett i huden mellom leddene, slik at du våkner!

Slapp av i armene

Bruk tommelen og dytt den oppover underarmen i lange, sveipende bevegelser for å stimulere blodstrømmen. Når du kjenner at huden er varm, kan du gå over til å massere i små sirkler opp og ned den øverste og nederste delen av armen ved bruk av pekefinger og langfinger.

Lindre stramme skuldermuskler

Vi innser kanskje ikke at vi har brukt hele dagen med skuldrene oppe ved ørene der vi sitter for lenge foran datamaskinen eller snakker mye i telefonen. Bruk fingertuppene for å massere nakken i sirkulære bevegelser. Start øverst på nakken, og jobb nedover og utover.

Rett opp en stiv rygg

Ryggen er et annet offer for skrivebordsarbeid. Lag en knyttneve, og bruk knokene til å massere nakken i små bevegelser med og mot klokka, opp og ned ryggraden så langt ned du rekker. Når du er ferdig, kan du slå armene rundt deg selv og strekke ut de øvre ryggmusklene. Ved å fokusere på ryggraden i noen minutter, så vil du ha en bedre kroppsholdning etterpå.

Lindre hodepine

Selv om du ikke har vondt i hodet, kan en hodemassasje være utrolig avslappende. Tegn enkelt og greit sirkler i hodebunnen med fingertuppene. Gjør sirklene gradvis større, og øk trykket etter hvert.

Noen få minutter med selvmassasje på jobben kan faktisk forbedre arbeidsprestasjonen resten av dagen. Når du kommer hjem, kan du bruke så mye tid du vil på selvmassasje. Hvorfor ikke forsøke etter et bad med litt avslappende musikk? Fortell oss om noen av dine egne selvmassasjeteknikker du synes det er verdt å prøve!

KANSKJE DU OGSÅ LIKER