You are here!!


Hvordan trening øker din mentale ytelse og ditt velvære

Du vet at god kondisjonstrening er en viktig del av en sunn livsstil. Det er helt avgjørende for å opprettholde fysisk styrke og utholdenhet. Men visste du at intens trening også kan forbedre din mentale ytelse og ditt generelle velvære? Det er ikke noe du bare innbiller deg. Her er noen grunner til at trening også holder deg i toppform mentalt og følelsesmessig.

Dine daglige treningsøkter gir deg en følelse av balanse. De kan også redusere stress, og selve utfordringen ved å nå et nytt fitnessnivå virker motiverende. Trening som øker pulsen og får svetten til å sile, er viktig for å holde seg i form, samme om man liker yoga med kardioøvelser eller foretrekker å løpe utendørs. Forskning viser at trening også har en positiv effekt på hjerneaktiviteten og generelt er viktig for velværet. Dette er noen av grunnene.

INTENSE TRENINGSØKTER FREMMER HUKOMMELSEN OG DEN MENTALE YTELSEN

Er du interessert i å yte best mulig? Hvis du presser deg selv litt hardere for å nå et høyere fysisk fitnessnivå, så kan det virke positivt på hukommelsen og den mentale ytelsen. Forskere ved University of British Columbia beviste nylig at regelmessig intens aerob trening – utholdenhetstrening som virkelig får opp pulsen og gjør at du svetter – øker størrelsen på hippocampus, dvs. den delen av hjernen som er knyttet til verbal hukommelse og læring*. Trening er med andre ord din venn når det gjelder å øke prestasjonene på jobb eller overvinne den neste mentale utfordringen.

TRENING FORSTERKER VELVÆRET OG DEN FØLELSESMESSIGE BALANSEN

Studier viser at regelmessig trening også bidrar til en følelse av velvære og følelsesmessig balanse**. Én studie viste at personer som trente oftere hadde en mer positiv holdning, generelt bedre humør og at de opplevde mindre stress og angst**.

Prøv å lytte til musikk for å gjøre treningen mer givende, eller tren sammen med en venn, slik at dere kan motivere hverandre og samtidig dra nytte av hverandres selskap og samtale. Du vet at motivasjon er helt avgjørende for å nå dine mål.

Det er altså en sterk forbindelse mellom regelmessig intens trening, mental ytelse og et generelt velvære. Er du klar for å trappe opp treningen og omfavne fysisk, følelsesmessig og mental fitness? Prøv!

Hva motiverer deg til å trene? Mentale eller fysiske fordeler? Eller kanskje begge deler?

KANSKJE DU OGSÅ LIKER