You are here!!


Gylne regler i et balansert kosthold

Du vet hvor viktig det er å opprettholde et balansert kosthold, men det er vanskelig i en hektisk hverdag. Disse fem reglene er enkle å huske og vil hjelpe deg med å holde kroppen frisk!

Start dagen med en sunn frokost

La oss starte på begynnelsen. Det er viktig at du får næring i kroppen etter at du har stått opp om morgenen. Ernæringsfysiologer har sagt det i årevis: Det er viktig å spise en sunn, næringsrik frokost hver morgen. Hvorfor? Fordi det setter i gang forbrenningen og gir deg energi til dagen som ligger foran deg. Hvis du kommer på jobb med en mage som rumler, så vil det være vanskeligere å konsentrere seg, og det er mer sannsynlig at du begynner å småspise. Gode frokoster inneholder f.eks. frukt, havregrøt og yoghurt naturell.

Kutt ned på usunn snacks

Kollegaen din har bakt småkaker og satt dem på bordet så alle kan dele. Hva gjør du? Selv om det er fristende, bør du prøve å begrense deg. Med tanke på slike situasjoner bør du alltid ha litt frukt tilgjengelig. Dette vil gi kroppen din den energien den har lyst på, uten alle kaloriene!

Spis lite og ofte

Ved lunsj spiser vi ofte mer enn nødvendig fordi vi er sultne. Prøv å unngå dette ved å spise mindre porsjoner hver 3. time. På denne måten blir du aldri så sulten at du overspiser. Hvis du tilbereder små matporsjoner hjemme, som du tar med på jobb, blir du ikke fristet av det som finnes i kafeteriaen, og du sparer penger!

Spis riktige mengder

Én måte å spise riktig på, er ved å sørge for at halve tallerkenen din alltid er dekket av salat eller grønnsaker uten stivelse. Omfavn bladgrønnsaker! Mørkegrønne bladgrønnsaker som spinat, grønnkål, sennepskål og sikori er velsmakende og fulle av fiber og karotenoider (antioksidanter). 25 % av tallerkenen din bør inneholde magre proteinrike matvarer, som kylling uten skinn eller kalkun. De resterende 25 % bør inneholde sunne karbohydrater, som fullkorn og matvarer med lav glykemisk indeks (søtpoteter, linser, kikerter etc.). Hvis du tenker 50:25:25 for hvert måltid, så gir du kroppen en balansert kombinasjon av næringsstoffer.

Drikk vann

Vi forveksler ofte tørst med sult. Mange drikker ikke nok vann, så sørg for at du alltid har en flaske i vesken. Husk å drikke regelmessig hele dagen. Når kroppen er dehydrert, kan du oppleve utmattelse, hodepine, svimmelhet, tørr munn og tørr hud. Gjør det til en vane å drikke et glass med vann med det samme du står opp om morgenen, sammen med kaffen på jobb, under og etter lunsj og før du legger deg om kvelden. Du sørger for god væsketilførsel hvis du gjør vann til en del av din daglige rutine.

Hvis du følger disse gylne reglene for et balansert kosthold, vil kroppen din virke friskere, gladere og med mer energi. Har du noen forslag til hvordan man kan opprettholde et balansert kosthold i en travel hverdag?

KANSKJE DU OGSÅ LIKER