En historie om Activia
Activia er verdens ledende merkevare hva angår ferske meieriprodukter, og er et virkelig unikt produkt som drar nytte av mer enn 30 års forskning på gjærstoffer og yoghurtprosesser. Hvordan kom vi dit? Ta en kikk på vår tidslinje.
1899
Den franske barnelegen Henry Tissier identifiserer for første gang bifidobakterier i tarmfloraen til spedbarn som blir ammet.
1908
Nobelprisvinneren Élie Metchnikoff, som studerer ved Institut Pasteur, oppdager den positive helseeffekten av gjærede meieriprodukter.
1919
Isaac Carasso, som kjenner til Élie Metchnikoffs forskning, produserer sin første yoghurt med gjærstoffer. Yoghurten blir solgt på apotek. Carasso stifter selskapet Danone, oppkalt etter sønnen Daniel.
1929
Daniel Carasso grunnlegger som 24-åring selskapet Danone i Frankrike. Dette markerer den virkelige begynnelsen på vår historie.
1980-tallet
Forskere hos Danone utvikler en yoghurt på 1980-tallet, som inneholder bifidobakterier.
1985
Forskningsteamet hos Danone identifiserer en bakteriestamme av bifidobakterier, som trives og vokser i melk, etter å ha utført flere eksperimenter og undersøkelser in vitro. Bakteriestammen er vår eksklusive Bifidus ActiRegularis®.
1986
Vi utvikler en banebrytende prosess og bakterieblanding, som lar oss produsere gjærede melkeprodukter der Bifidus ActiRegularis® kan overleve og mangedobles.
1987
Vi lanserer Bio i Frankrike (Bio er det originale navnet på Activia®) i grønn emballasje. Designen er like unik som innholdet.
2000
Bifidus ActiRegularis® deponeres hos CNCM (Collection nationale de cultures de microorganismes), en verdenskjent samling av bakteriestammer hos Institut Pasteur i Paris. Den isolerte bakteriestammen blir vitenskapelig identifisert som Bifidobacterium lactis CNCM I-2494.
2006
Etter nesten 20 år på markedet får produktet vårt det globale merkenavnet Activia®.
I dag
Activia® er verdens ledende merkevare hva angår ferske meieriprodukter*, og er et virkelig unikt produkt som drar nytte av mer enn 30 års forskning på gjærstoffer og yoghurtprosesser.
* Ekskludert egne merkevarer. Kilde: Nielsen 2015.