You are here!!


9 næringsrike og balanserte familiefrokoster som gir energi hele dagen

Foreldre vet at frokost er dagens viktigste måltid. Det er helt avgjørende at barna spiser et næringsrikt og balansert måltid før de går til skolen, så de har energi til dagens gjøremål. Her er 9 idéer til næringsrike, velsmakende og kjappe frokoster som både små og store vil sette pris på.

Du bør alltid prioritere balanserte frokoster til familien og deg selv, samme hvor hektisk hverdagen er med ulike utfordringer. Det er ingen tvil om at det er krevende å lage en næringsrik frokost når alarmklokkene ringer, barna må bades og kles og du skal ha et tidlig møte på jobb. Noen ganger må du derfor være kreativ for å sikre at de yngste familiemedlemmene spiser en god frokost før de går til skolen.

Barn kan bli motivert til å spise frokost hvis de får lov til å delta. De kan smøre brødskiver, dekke bordet, helle frokostblanding i boller og yoghurt i skåler. Du kan også prøve å tilføre litt farge og humor. Legg frisk frukt på barnas tallerkener som ligner på deres favorittdyr.

Pannekaker

Barn elsker pannekaker. Prøv å snike litt bokhvete i pannekakerøren for å gjøre pannekakene mer næringsrike. Hvis du lager røren kvelden før, sparer du tid om morgenen. Den holder seg i kjøleskapet i opptil 48 timer. Fullkornspannekaker virker enda mer appetittvekkende hvis du lager «ansikter» på dem av blåbær og annen frukt.

Hjemmelaget müsli

Bland havre, usaltede nøtter og tørket, usøtet frukt (rosiner, aprikoser, svisker, epler etc.) og en klype salt for å lage deilig, hjemmelaget müsli. Denne frokosten er spesielt rik på smak og næringsrik sammen med yoghurt.

Grøt med frukt

Næringsrik og varm grøt lages på 15 minutter i en kasserolle og kun 5 minutter i mikrobølgeovn. Du kan tilsette banan og honning, eller eple og kanel, for å få en frokost som barna virkelig vil like. Lag din egen grøt fremfor å kjøpe ferdiggrøt, som kan være bearbeidet og tilsatt sukker.

Egg og brød

Egg er et fantastisk alternativ en eller to ganger i uken hvis barna liker dette. Det spiller ingen rolle om det er snakk om posjerte egg, eggerøre, stekte eller kokte egg. Server egget sammen med fullkornsbrød.

Scones

Dette bakverket utgjør en velsmakende frokost, spesielt hvis det serveres med frukt. Tilsett rosiner eller tørkede aprikoser for sødme og ekstra fiber.

Peanøttsmør og banan

Barn pleier å elske peanøttsmør. Sammen med fullkornsbrød er peanøttsmør en næringsrik og proteinrik frokost som gir masse energi. Banan inneholder kalium, og du kan lage morsomme ansikter av bananskivene, som barna vil sette pris på.

Risengrynsgrøt

Risengrynsgrøt er kremet, velsmakende og en god kalsiumkilde. Barna elsker det. Tilsett frisk frukt som fersken eller blåbær for å gjøre grøten ekstra næringsrik.

Smoothie med frisk frukt og yoghurt

Friske fruktsmoothier er fulle av proteiner, vitaminer og kalsium. Hvis du bruker yoghurt naturell, har du en enkel frokost som barn pleier å like. Prøv ulike sesongbaserte frukter, som banan og appelsin, mango og jordbær, eller pære, kiwi og blåbær. Barn elsker variasjon.

Helgekos: arme riddere

Arme riddere er perfekt helgekos hvis du har litt brød til overs. Pisk et par egg sammen med melk, sukker, kanel og muskat. Bløtlegg brødskivene i blandingen før du bruner dem i stekepannen med litt smør. Nyt måltidet med lønnesirup og frisk frukt, slik at familiefrokosten blir mer næringsrik.

Har du andre forslag til familiefrokoster? Del dem med oss.

KANSKJE DU OGSÅ LIKER