You are here!!


5 metoder for å få mest mulig ut av en 10-minutters arbeidspause

Fjern hendene fra tastaturet, og ta en pause! Ved å bruke ti minutter på deg selv, vil du oppdage at du får mer energi og blir mer effektiv når du vender tilbake til arbeidet. Så skru av skjermen, legg vekk telefonen og prøv noen av disse forslagene for å få en effektiv ti-minutterspause.

Gi deg selv en massasje

En selvmassasje kan lindre trøtte og slitne muskler, motivere og gi deg energi. Er ryggen din stiv etter at du har sittet for lenge foran datamaskinen? Gjør sirkulære bevegelser oppover og nedover ryggraden med knokene, så høyt du klarer. Deretter kan du slå armene rundt deg selv og strekke ut de øvre ryggmusklene. Hvis du har en tennisball i treningsbagen, kan du ta av deg skoene og rulle ballen under foten. Trykk ned for å få en fantastisk fotmassasje. Hvis du masserer hendene med fuktighetskrem, vil det virke avslappende og gi fuktighet til trøtte hender.

Få energi med sunn snacks

Lad opp batteriene med litt frukt eller en håndfull usaltede nøtter. Ikke glem å drikke vann. Det er lett å glemme væsketilførselen, men det hjelper deg med å holde deg våken og motivert. Når du drikker eller spiser, bør du unngå å jobbe samtidig. Bruk noen minutter på å nyte snacksen eller drikken, og du vil sette mye større pris på det.

Stimuler hjernen

Hvis du har problemer med konsentrasjonen, slutt å jobbe og ta en pause på ti minutter. Litt hjernetrim er fantastisk for å vekke hjernen og gjenvinne fokuset. Prøv å fullføre en Sudoku på ti minutter, regn ut hvor mange km du har løpt denne uka eller skriv en kort haiku! Korte, intense hjerneaktiviteter som tvinger hjernen til å fokusere, er topp trening og forbedrer hukommelsen. Det finnes mange nettsteder som tilbyr hjerneaktiviteter, men det er best om du holder deg unna datamaskinen.

Forlat datamaskinen

Hvis du ser på en dataskjerm hele dagen, kan øynene dine bli overanstrengte og røde. Ta derfor en pause fra datamaskinen. Hvis du kan, bør du komme deg ut og gå en rask tur på ti minutter. Det vil gjøre deg mer våken og er bra for øynene. Å være utendørs fremmer langsynet. Bruk tiden til å fokusere på tanker utenom jobb, eller utfør et ærend.

Mediter med musikk

Sett på litt avslappende musikk, og bruk ti minutter på meditasjon. Start med å trekke pusten i lange, dype drag – inn gjennom nesen og ut gjennom munnen. Dette vil ha en umiddelbar beroligende effekt og lar tankene vandre. Ved å velge et spor på 10 minutter, så trenger du ikke å skifte låt. Når musikken stopper, begynner du å jobbe igjen! Hvis meditasjon ikke er noe for deg, eller hvis du er redd for å sovne, så kan du velge en gladlåt i stedet. Hold takten med foten, rist på skuldrene og kjenn energien ...

Disse pauseidéene vil gjøre deg avslappet, motivert og klar til å jobbe igjen!

KANSKJE DU OGSÅ LIKER