You are here!!


4 metoder for å få en god fordøyelse om morgenen

Du ønsker å starte morgenen med sinnsro, ettersom morgenhumøret påvirker hele dagen. En viktig del for å oppnå dette, er en godt fungerende fordøyelse. Her er noen enkle metoder for å starte dagen – og fordøyelsen.

Beveg deg

Morgengymnastikk er ypperlig for å vekke kropp og sinn og for å forberede seg til en utfordrende dag. Når du trener, kommer dessuten tarmsystemet i gang. Trening kan også gi indre ro og redusere stress ved å gjøre energi og følelser om til fysisk aktivitet*. Så fort du står opp, gjør noen yogaøvelser, utfør knebøy eller prøv litt lett jogging.

Spis en optimal frokost

En frokost som er full av næring, fiber og proteiner kan gi deg den energien du trenger til dagen og hjelpe deg med å oppnå de målene du har satt. Prøv yoghurt blandet med usøtet müsli og noen hakkede nøtter. Da får du en frokost som er rik på både proteiner og fiber. Posjerte eller kokte egg med sautert spinat er et annet godt alternativ.

Prøv selvmassasje

Studier viser at stress kan påvirke mage og tarm. Selvmassasje kan føre til indre ro og la deg starte dagen med en følelse av likevekt og kontroll. Forsøk å massere magen forsiktig. Bruk 5 minutter på denne massasjen mens du dusjer, eller når du påfører fuktighetskrem etterpå.

Kom i kontakt med ditt indre jeg

Start dagen med en følelse av indre ro, slik at du kan møte dagens utfordringer med selvtillit og fatning. Bruk 5 minutter hver morgen på meditasjon, der du fokuserer på dype åndedrag og en rak rygg. Studier har vist at et oppmerksomt nærvær hjelper til med å øke fokus og forbedre fysiske og psykiske prestasjoner**.

Del dine egne motiverende morgentips!

KANSKJE DU OGSÅ LIKER